Scenariusz zajęć dydaktyczno -
wychowawczych
"Quiz Ekologiczny" dla grupy
świetlicowej.
Temat: "Quiz Ekologiczny”
Celem zajęć było przypomnienie wiadomości ekologicznych oraz pobudzenie uczniów do twórczego myślenia.
Uczniowie:
- rozumieją czytaną przez nauczyciela pytanie;
- potrafią współpracować w grupie;
- umieją przegrywać i wygrywać.
Metody, środki dydaktyczne:
Tok zajęć:
1.Przywitanie się z dziećmi wyjaśnienie im, jakie odbędą się zajęcia.
2. Zapytałam dzieci:, Kto chciałby wziąć udział w drużynowym Quizie Ekologicznym.
3. Zaprosiłam dzieci do wcześniej przygotowanych stolików. Każda drużyna otrzymała karteczkę z numerkiem oraz kubeczek, do którego będę wkładać pionek za każdą poprawną odpowiedź.
4. Poprosiłam dzieci, aby wybrały spośród siebie kapitana, który wybierać będzie pytanie.
5. Kolejno prosiłam kapitanów drużyn o losowanie pytania.
6. Jeżeli kapitan drużyny poda nie prawidłowe rozwiązanie, pytanie może przejąć ta drużyna, która zna prawidłową odpowiedź.
7. Po skończonym quizie poprosiłam kapitanów o podliczenie pionków, następnie ogłaszam zwycięzców quizu.
8. Później poprosiłam, aby, dzieci po gratulowały między sobą wygranej i przegranej poprzez uścisk dłoni.
Opr.: A. Matukin – Pakuszyńska
Quiz Ekologiczny
1. Co to są zanieczyszczenia? (grupa)
2. Dlaczego należy dbać o środowisko naturalne? (grupa)
3.
Wyjaśnij, w jaki sposób człowiek niszczy środowisko? (grupa)
4.
Wyjaśnij,
co to jest smog? (smog to mgła, którą tworzą gazy wydzielane przez miejską
komunikację samochodów, fabryk.(grupa)
5. Wymień
trzy Parki Narodowe ( Tatrzański, Bieszczadzki, Pieniński, Babiogórski,
Białowieski, Gorczański, Kampinoski, Karkonoski, Ojcowski, Roztoczański).
6. Wymień
zwierzę pod ochroną. ( niedźwiedź brunatny, zaskroniec, ropucha, świstak,
kozica, żubr)
7.
Jaskółki to ptaki, które:
a)
podlegają
całkowitej ochronie,
b)
podlegają
częściowej ochronie,
c)
nie
podlegają ochronie.
8.
Zobaczyłeś w lesie pożar. Zawiadamiasz straż pożarną! Dzwonisz pod numer
telefonu:
a) 999,
b)998,
c) 997.
9.
Jedynym jadowitym wężem w Polsce jest:
a)
zaskroniec,
b)
gniewasz plamisty,
c) żmija
zygzakowata.
10. Grzyby
niejadalne i trujące należy:
a)
rozdeptać, aby inny człowiek nie deptał ich pomyłkowo,
b)
zostawić, gdyż niektóre zwierzęta żywią się nimi,
c) zerwać
i pozostawić w całości.
11.
Grzyby jadalne najlepiej zbierać do:
a)
plastikowej siatki,
b)
metalowego wiaderka,
c)
wiklinowego koszyka.
12. Które
z przedmiotów, pozostawionych w lesie przez nieporządnych turystów, będzie
rozkładać się najdłużej?
a)
plastikowa butelka,
b)
metaliczna puszka,
c)
gazeta.
13. Jesienią
liście drzew rosnących w mieście często wcześniej wysychają niż liście drzew w
lesie. Jest to wynikiem:
a)
nadmiernego hałasu,
b) małej
ilości owadów,
c)
zatrucia środowiska i braku dostatecznej ilości wody wskutek wybetonowania i
wyasfaltowania dużych powierzchni ziemi.
14.
Grzyby jadalne najlepiej zbierać przez:
a)
wykręcanie trzonu,
b)
ścięcie nożykiem trzonu,
c)
urwanie samego kapelusza.
15. Gdzie
myjemy samochód?
a) nad
wodą,
b) w
myjni.
16. Gdzie
wyrzucamy resztki jedzenia?
a) do zlewu,
b) do
kosza na śmieci.
17.
Używanie niektórych dezodorantów w aerozolu przyczynia się do powstania dziury
ozonowej.
a) tak,
b) nie.
18. Co
daje wypalanie trawy?
a) użyźnia glebę,
b) niszczy środowisko.
Pytania przygotowała: A. Matukin - Pakuszyńska