Scenariusz zajęć dydaktyczno - wychowawczych

"Quiz Ekologiczny" dla grupy świetlicowej.

 

Temat: "Quiz Ekologiczny”

Celem zajęć było przypomnienie wiadomości ekologicznych oraz pobudzenie uczniów do twórczego myślenia.

Uczniowie:

- rozumieją czytaną przez nauczyciela pytanie;

- potrafią współpracować w grupie;

- umieją przegrywać i wygrywać.

Metody, środki dydaktyczne:

Tok zajęć:

1.Przywitanie się z dziećmi wyjaśnienie im, jakie odbędą się zajęcia.

2. Zapytałam dzieci:, Kto chciałby wziąć udział w drużynowym Quizie Ekologicznym.

3. Zaprosiłam dzieci do wcześniej przygotowanych stolików. Każda drużyna otrzymała karteczkę z numerkiem oraz kubeczek, do którego będę wkładać pionek za każdą poprawną odpowiedź.

4. Poprosiłam dzieci, aby wybrały spośród siebie kapitana, który wybierać będzie pytanie.

5. Kolejno prosiłam kapitanów drużyn o losowanie pytania.

6. Jeżeli kapitan drużyny poda nie prawidłowe rozwiązanie, pytanie może przejąć ta drużyna, która zna prawidłową odpowiedź.

7. Po skończonym quizie poprosiłam kapitanów o podliczenie pionków, następnie ogłaszam zwycięzców quizu.

8. Później poprosiłam, aby, dzieci po gratulowały między sobą wygranej i przegranej poprzez uścisk dłoni.                            

Opr.: A. MatukinPakuszyńska

Quiz Ekologiczny

1.      Co to są zanieczyszczenia? (grupa)

2. Dlaczego należy dbać o środowisko naturalne? (grupa)

3. Wyjaśnij, w jaki sposób człowiek niszczy środowisko? (grupa)

4.      Wyjaśnij, co to jest smog? (smog to mgła, którą tworzą gazy wydzielane przez miejską komunikację samochodów, fabryk.(grupa)

5. Wymień trzy Parki Narodowe ( Tatrzański, Bieszczadzki, Pieniński, Babiogórski, Białowieski, Gorczański, Kampinoski, Karkonoski, Ojcowski, Roztoczański).

6. Wymień zwierzę pod ochroną. ( niedźwiedź brunatny, zaskroniec, ropucha, świstak, kozica, żubr)

7. Jaskółki to ptaki, które:

a)      podlegają całkowitej ochronie,

b)      podlegają częściowej ochronie,

c)      nie podlegają ochronie.

8. Zobaczyłeś w lesie pożar. Zawiadamiasz straż pożarną! Dzwonisz pod numer telefonu:

a) 999,

b)998,

c) 997.

9. Jedynym jadowitym wężem w Polsce jest:

a) zaskroniec,

b) gniewasz plamisty,

c) żmija zygzakowata.

10. Grzyby niejadalne i trujące należy:

a) rozdeptać, aby inny człowiek nie deptał ich pomyłkowo,

b) zostawić, gdyż niektóre zwierzęta żywią się nimi,

c) zerwać i pozostawić w całości.

11. Grzyby jadalne najlepiej zbierać do:

a) plastikowej siatki,

b) metalowego wiaderka,

c) wiklinowego koszyka.

12. Które z przedmiotów, pozostawionych w lesie przez nieporządnych turystów, będzie rozkładać się najdłużej?

a) plastikowa butelka,

b) metaliczna puszka,

c) gazeta.

13. Jesienią liście drzew rosnących w mieście często wcześniej wysychają niż liście drzew w lesie. Jest to wynikiem:

a) nadmiernego hałasu,

b) małej ilości owadów,

c) zatrucia środowiska i braku dostatecznej ilości wody wskutek wybetonowania i wyasfaltowania dużych powierzchni ziemi.

14. Grzyby jadalne najlepiej zbierać przez:

a) wykręcanie trzonu,

b) ścięcie nożykiem trzonu,

c) urwanie samego kapelusza.

15. Gdzie myjemy samochód?

a) nad wodą,

b) w myjni.

16. Gdzie wyrzucamy resztki jedzenia?

a) do zlewu,

b) do kosza na śmieci.

17. Używanie niektórych dezodorantów w aerozolu przyczynia się do powstania dziury ozonowej.

a) tak,

b) nie.

18. Co daje wypalanie trawy?

a) użyźnia glebę,

b) niszczy środowisko. 

Pytania przygotowała: A. Matukin - Pakuszyńska